Ελαιώνας Άμφισσας, 15 Σεπτεμβρίου 2010.
Επιμέλεια Αποστόλης Αρτινός
Ένα «μνημείο» για τον ελαιώνα
Του Παναγιώτη Βούλγαρη
Είμαι
εδώ για να αφήσω μια γραφή έκθετη στη Φύση, εκεί που ξεκινά το βουνό, ανάμεσα
σε δύο κορμούς λίγο ψηλότερα από την πόλη, να είναι η πόλη…
Περπατώ κάτω από τα ελαιόδεντρα
και το φώς ζωγραφίζει σκιές στα μάτια μου, εστιάζω στον βηματισμό, την κίνηση ανάμεσά τους, ξετυλίγοντας
χιλιάδες μέτρα κλωστής σε ένα μικρό χώρο, συγκεντρώνομαι στους ήχους, μια
κατάσταση αιώρησης, σαν να βρίσκομαι στο νερό…
Μοιράζομαι μια τελετουργική πράξη
ένωσης με ότι έχει υπάρξει και με ότι έρχεται καθώς υφαίνω ένα εύθραυστο
μνημείο, έναν ιερό τόπο, μια γραφή ανάμεσα σε δύο γέρικους κορμούς μέσα από μια
ατέρμονη διαδικασία δημιουργίας δομών που εμπεριέχουν το στοιχείο της ανοσίας –
η αρχιτεκτονική της υπαγορεύεται από το ζητούμενο, το πώς να αφήσω μια δυνατή
πράξη χωρίς ίχνη δύναμης…
Μια λεπτεπίλεπτη κατασκευή από
κλωστές, να παίρνει ζωή από το φώς και τον αέρα, είναι εφήμερη μα κουβαλά ένα
αρχέγονο μήνυμα και αποτυπώνει την αέναη δημιουργία. Είναι ένα έργο που
εξαϋλώνεται και ενοποιείται με την φυσική ύπαρξη, γίνεται ένα «μη απτό»
ανθρώπινο στοιχείο που ενδυναμώνεται από αυτή την ανυπαρξία και γίνεται ένα
άπειρο κομμάτι ζωής.
Τα δύο έργα φτιάχτηκαν την περίοδο
μεταξύ 12 και 15 Σεπτεμβρίου του 2010 και χρησιμοποιήθηκαν 10.500 μέτρα κλωστής
για το 1ο που βρίσκεται στην είσοδο του Βυζαντινού ναού της
Μεταμόρφωσης του Σωτήρος στην Άμφισσα καθώς και 7.500 μέτρα για το 2ο
που βρίσκεται σε ελαιώνα στην Κίρρα πάνω στον δρόμο που ένωνε τους Δελφούς με
το αρχαίο λιμάνι. Οι κλωστές ήταν διαφορετικών μεγεθών μεταξένιες, βαμβακερές
και συνθετικές σε λευκό χρώμα αλλά στο έργο στην Κίρρα χρησιμοποιήθηκε και μια
σε λαδί χρώμα ενώ στο εσωτερικό του έργου τοποθετήθηκαν κουκούλια από τζιτζίκια.
Πέραν του άλλου
Έχουν κάτι το ανησυχαστικό αυτοί οι ιστοί του Παναγιώτη
Βούλγαρη. Ίσως αυτό το αδιάθετο νόημα τους, το τόσο εύθραυστο. Είναι
περιβάλλοντα μιας εγκαταλελειμμένης σιωπής, μιας γραφής αφημένης στις διαθέσεις
του ανέμου. Έργα που γεννιούνται και πεθαίνουν μέσα σ’ αυτή την αφιλόδοξη
χειρονομία του εφήμερου. Η αιωνιότητα εδώ δεν ανήκει στο έργο, ούτε στη αλήθεια
του έργου, αλλά σ’ αυτό που αποσιωπά το έργο και στο ανέκφραστο μαζί περιβάλλον
της μοναξιάς του. Η κλωστή που το διαγράφει, χιλιόμετρα αυτή, δεν είναι ο μίτος
της Αριάδνης που μας οδηγεί στο φως αλλά το νήμα μιας αφήγησης που υπομένει την
ατελεύτητη χειρονομία της κατασκευής της, της καταγραφής της, όπως πάντα όμως
αυτή πέραν του άλλου. Δεν θα ναι έτσι το βλέμμα αυτού του άλλου που θα
διεγείρει το έργο αλλά αυτά τα χλωμά φύλλα που θα πέσουν, η πρωινή αύρα, το
άδειο πουκάμισο ενός τζίτζικα του καλοκαιριού, ακόμη κι αυτή η άνιση χειρονομία
της καταστροφής τους. Η σκηνή του βλέμματος που αναδύει το έργο της τέχνης
γίνεται εδώ μια αδιάφορη σκηνή, ένα παραπλανημένο σημαίνον. Γι αυτό και το
νόημα του δεν αναπαρίσταται, δεν διατίθεται στη γλώσσα, καθίσταται έτσι σημείο
ενός αληθινού «συμπτώματος», μια τραυματική διεμφάνεια αυτού του ανίσχυρου και
αδιάθετου ίχνους του Πραγματικού που πάντα και κάπως θα μας διαφεύγει.
Αποστόλης Αρτινός
2 σχόλια:
καλή αρχή στο blog και το site!
ευχαριστώ για την βοήθεια Νίκο ;-)
Δημοσίευση σχολίου